Sering kali ketika aku berada di kompleks membeli belah atau di restoran, mahu pun di warong; aku melihat gelagat ibu-ibu dan bapa-bapa muda melayani karenah anak-anak kecil mereka dengan marah-marah, menggunakan bahasa yang tidak sedap didengari dan suara nada tinggi. Apapun karenah anak-anak ini, sepatutnya ibu dan bapanya melayani mereka seperti kanak-kanak; tidak wajar dilayani seperti anak yang telah remaja.
Memang benar, ibu dan bapa perlu mempunyai kesabaran yang tinggi apabila berdepan dengan karenah anak-anak ini. Mereka perlu dipujuk dengan kata-kata yang sopan. Terangkan menggunakan laras bahasa mereka mengapa kita tidak benarkan membeli barang yang dia kehendakki. Apa kebaikan dan apa keburukannya. Mereka akan memahaminya, walaupun tidak sepenuhnya.
Sambil memberi sedikit ilmu kepada mereka, kita juga perlu menunjukkan contoh akhlak baik.
Sebenarnya, sambil membawa anak membeli belah dan makan di warong, ibu dan bapa boleh mengambil kesempatan untuk memberi input ilmu kepada mereka. Banyak bahan pengajaran di persekitaran; contohnya mengenal warna, membaca, melihat tanda harga, mengira harga barangan setelah diskaun, mengajar jenis2 jenama dan lain-lain. Juga mengajar mereka nilai; seperti jimat cermat, makanan halal, melihat tarikh luput barangan, adab ketika beratur dan sebagainya.
Anak-anak yang dibimbing oleh ibu bapanya sebegini, akan mudah memahami pengajaran guru semasa di sekolah.
Moga-moga ada manafaat dari coretan ini, insya Allah...
No comments:
Post a Comment